Instructietafel

Moderator: wnpabo

Instructietafel

Berichtdoor Tweedochters20 op 07 dec 2013, 22:39

Volgende week moet ik een les geven aan de instructietafel waarin ik verhalende keersommen moet uitleggen.
Ze lessen een verhaal of zien een tekening, daaruit kunnen ze een keersom halen.
Ik heb 3 c-leerlingen in het groepje.

Daarna wil ik ze laten optellen, door gebruik te maken v/h splitsen. Dus 8+5= 8+2+3= 13

Wie heeft tips, welke materialen zouden jullie hiervoor gebruiken?
Tweedochters20
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 24 nov 2013, 21:58
Groep: 4
PABO jaar: 1

Re: Instructietafel

Berichtdoor Sylvia op 07 dec 2013, 23:50

Ik zou zelf aan zwakke leerlingen niet achter elkaar twee verschillende somtypen aanbieden, maar me beperken tot Ć³f de verhaalsommen Ć³f de optelsommen. Je moet eigenlijk eerst bekijken wat een leerling moet weten om die sommen te kunnen maken en wat ze er al van weten. Vanaf dat startpunt kun je gaan kijken watje nodig hebt.
Om over het tiental te kunnen rekenen moeten ze kunnen splitsen en de getallen samen 10 weten.
Pas als ze begrijpen wat splitsen is kun je verder gaan met optellen. Ik gebruik om te leren splitsen blokjes of fiches. Als ze dat begrijpen moeten ze ook nog weten welk getal ze bij het startgetal moeten doen om aan te vullen tot 10. Anders weten ze niet welke splitsing ze moeten maken. Je kunt dat inzichtelijk maken met een rekenrek.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 909
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Instructietafel

Berichtdoor Joke op 08 dec 2013, 13:07

Tweedochters20 schreef:Volgende week moet ik een les geven aan de instructietafel waarin ik verhalende keersommen moet uitleggen.......

Misschien heb je nog iets aan dit verhaal:http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/tafelbijtjes
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16854
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructietafel

Berichtdoor ik-je op 08 dec 2013, 13:26

Juist bij zwakkere leerlingen (tenminste dat denk ik. Heb nooit eerder van begrip c-kinderen gehoord)
zou ik 1 onderwerp uitkiezen dus of verhaaltjessommen of optelsommen. 1 van deze onderdelen ga je op verschillende manieren aanbieden.
Ik zou dit vooral ook spelenderwijs oefenen, waarna je daarna overgaat naar het schrift

Allereest zou ik eens bekijken of het splitsen al geautomatiseerd is. Dit is daarvoor heel belangrijk.
Hier kun je in ieder geval wat spelletjes die je in kleine groepjes kunt doen vinden: http://jufanja.eu/rekenen-automatiseringsspelletjes/
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1260
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Instructietafel

Berichtdoor Joke op 08 dec 2013, 14:10

Cito C niveau neem ik aan en dat zijn geen zwakke leerlingen. Dat was de nieuwe doelgroep waar inspectie op inzette.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16854
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructietafel

Berichtdoor Anita op 08 dec 2013, 15:20

C-leerlingen zijn misschien niet de zwakste leerlingen, maar wel de risicoleerlingen. C is niet het gemiddelde!

De schaal van het Cito-Leerlingvolgsysteem kent de volgende verdeling: E = de laagste 10% van de scores, D = de daarop volgende 15% van de scores (samen 25%), C = de daaropvolgende 25% van de scores (we zitten nu op de helft van de scores, dus de onderste/laagste 50%), B= is de daarop volgende 25% van de scores en A = de laatste/hoogste 25% van de scores (B en A zijn samen alle scores boven het midden). M.a.w. alle C-scores zitten onder (aan de lage kant) van het midden, dus niks voldoende.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Schooljaar 1718: Vliegende keep ;-), onderwijs aan groep 3 (lezen en rekenen) + thematisch onderwijs aan 5678 in de middagen.
Studies RT, IB, M SEN en MLI gedaan. Subsidie LeerkrachtOntwikkelFonds in 2016-2017
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8196
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Instructietafel

Berichtdoor miek op 08 dec 2013, 18:16

Dat is ook een van de redenen dat er nu overgestapt is naar I t/m V waarbij alles 20% is dan is III wel gemiddeld
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instructietafel

Berichtdoor Tweedochters20 op 18 dec 2013, 21:42

Bedankt voor iedereen zijn reactie.
Uiteindelijk heb ik het inderdaad spelenderwijs gedaan.
Ze moesten fiches pakken, net zoveel als dat er lln in hun groepje zitten. Dit gingen we bij elkaar optellen en bespreken wat een handige manier is.
Daarna de overstap gemaakt naar het rekenrek, en als laatste abstract via een optelsom op papier.
Ik vond de les geslaag! :) de leerlingen hebben het begrepen.
Tweedochters20
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 24 nov 2013, 21:58
Groep: 4
PABO jaar: 1


Keer terug naar Rekenen/Wiskunde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast