Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Moderator: wnpabo

Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Berichtdoor Mees Kevin op 12 maart 2012, 12:42

Hallo,

Ik zit in het 3e jaar van de DT pabo aan de Marnix te Utrecht en doe nu een onderzoek met de volgende onderzoeksvraag:
In hoeverre is het inzicht voor het construeren met blokken ondersteunend voor alle leerprocessen?

Wij hebben ondervonden dat er in de tussendoelen en kerndoelen meer aandacht wordt besteed aan ruimtelijk inzicht (vooral gericht op 3d) dan er in de praktijk mee wordt geoefend. We hebben het idee dat ruimtelijk inzicht niet als belangrijk wordt gezien. Ik ben erg benieuwd naar wat er hier op het forum speelt op dit gebied.

En of iemand tips heeft qua literatuur en onderzoek.

Meester Kevin
Mees Kevin
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 12 maart 2012, 12:32
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Berichtdoor Lespakket op 12 maart 2012, 13:42

Denk je hierbij aan een bepaalde leeftijd? (vraag ik even als kleuterjuf, bij de kleuters wordt er veel met blokken gespeeld). Bovendien vraag ik me af waarom je het specifiek hebt over 'blokken', aangezien er veel meer mogelijkheden en materialen zijn om 3d te construeren?
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Berichtdoor miekiemousie op 12 maart 2012, 18:51

Een onderwerp 1x plaatsen is meer dan genoeg. Ik heb daarom het andere bericht ook verwijderd.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Berichtdoor Joke op 13 maart 2012, 17:32

Ik zie dat je in groep 3 staat. Vanuit groep 3 bekeken lijkt me dat er ook wel aandacht aan besteed wordt.
Ik herinner me plattegronden in het rekenboek die steeds weer anders met kleine blokjesgebouwd werden.
Zelf experimenteren en noteren op de plattegrond of andersom:
bouwen wat als plattegrond in het boek werd aangegeven. Cijfer erin hoeveel blokjes op elkaar.

Niet met blokken. Ik herinner me regelmatig opgaven met foto's in het rekenboek:
Vanuit welke standplaats is de foto genomen. Zeker ook ruimtelijk inzicht!

Maar op je vraag 'In hoeverre is het inzicht voor het construeren met blokken ondersteunend voor alle leerprocessen?' heb ik geen antwoord. Ik zou ook niet weten hoe dat te bewijzen valt.

Ik zal eens zoeken of ik hierover lectuur kan vinden.

http://home.concepts.nl/~watersch/ortho/dyscal.html
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16854
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ruimtelijk inzicht, ondergeschoven kind?

Berichtdoor Lespakket op 13 maart 2012, 19:29

Als je het hebt over ruimtelijk inzicht, zonder direct aan construeren te denken (maar puur 'jezelf oriƫnteren in de ruimte'), dan zou je ook eens kunnen overleggen met een MRT-er of fysiotherapeut. Ik weet dat als kinderen als baby beperkt waren in hun bewegen, door bijv. een handicap, dat dat invloed heeft op de ruimtelijke oriƫntatie.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Rekenen/Wiskunde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast