educatieprgramma's voor peuters, belangrijk?

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

educatieprgramma's voor peuters, belangrijk?

Berichtdoor pedagogiekstudente op 01 mei 2015, 08:39

Educatie in de kinderopvang/ educatieprogramma's voor peuters?
Belangrijk? Waarom wel? Waarom niet?
pedagogiekstudente
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 mei 2015, 08:29
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: educatieprgramma's voor peuters, belangrijk?

Berichtdoor Lespakket op 01 mei 2015, 17:45

Wat versta je onder 'educatieprogramma's'? Een methode? Ik heb te weinig zicht op de peuterspeelzaal om een zinvol antwoord te geven. Mijn gevoel zegt: laat de kinderen lekker spelen, en leid het personeel daar in op. Dan heb je geen educatieprogramma nodig, maar wel de juiste materialen en kennis.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: educatieprgramma's voor peuters, belangrijk?

Berichtdoor Joke op 02 mei 2015, 19:41

Ik denk dat het hierover gaat:
Voor- en vroegschoolse educatie (afkorting: VVE), de maatregelen die onderwijsachterstanden in Nederland trachten te verminderen bij de start van groep 3 in de basisschool.
Dat lijkt me voor NT2-kinderen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken wel handig. Vaak beginnen zij met een achterstand op taalgebied. Maar wel taalvaardige, goed geschoolde leerkrachten inzetten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16881
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: educatieprgramma's voor peuters, belangrijk?

Berichtdoor pedagogiekstudente op 04 mei 2015, 10:32

Fijn dat er zo meegedacht wordt door jullie! Met deze antwoorden kan ik wat, kunnen wij wat. Ik ben, samen met een medestudent, bezig met een vrij breed oriƫnterend onderzoek naar educatie in de kinderopvang/ peuterleeftijd.
Steeds meer kinderdagverblijven gaan ook met VVE-programma's werken en er schijnen ook al proeven te zijn waarbij driejarigen naar school gaan.

Ik heb het idee dat er steeds meer verwacht wordt van kinderen en dat begint al op jonge leeftijd. Ik heb zelf op een BSO in een basisschool gewerkt en toen ik een keer aankwam op mijn werk zat een deel van groep 1 in ons BSO-lokaal een Cito-toets te maken. Daar schrok ik een beetje van. Tafeltjes uit elkaar en ze schreven met een geel potlood om niet van elkaar af te kunnen kijken.

Misschien gaat het niet zo zeer over educatie op jonge leeftijd, maar de manier waarop en over de prestatiedruk die het met zich mee kan brengen en de vraag of jonge kinderen nog genoeg ruimte over houden om zelf op onderzoek kunnen gaan naar wat ze willen leren als ze voor een groot deel wordt verteld wat ze moeten leren?

Steeds vaker denk ik als ik kinderen dingen zie doen 'dat kon ik pas rond een latere leeftijd'. Hoe kan dat?
Heel indrukwekkend vind ik het om te zien hoe een kind van drie kan tellen tot honderd en op zijn vierde kan lezen, maar hoeveel aandacht moet daar naar toe gaan?
pedagogiekstudente
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 01 mei 2015, 08:29
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast