instapprobleem

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

instapprobleem

Berichtdoor Felice op 31 maart 2015, 19:25

Heeft er iemand een idee voor een instapprobleem voor groep 7?
Felice
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 31 maart 2015, 19:22
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: instapprobleem

Berichtdoor Anita op 01 apr 2015, 19:15

Ik heb een groep 7, maar ik heb geen idee wat je precies nodig hebt. Kun je me vertellen waar je naar op zoek bent?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8215
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: instapprobleem

Berichtdoor Joke op 02 apr 2015, 23:50

Het komt erop neer dat je met een probleem aan moet komen, waardoor je naar oplossingen gaat zoeken voor de nieuwe stof van je rekenles, toch?
Volgens mij kun je het een beetje vergelijken met het begin van een verhalend ontwerp alleen meer gericht op de lesstof die je die les wilt gaan aanbieden. Meestal gebruikt met rekenen.
We hadden onlangs ook iemand op het forum die ernaar vroeg voor een groep 4.
Zij besloot er een les delen van te maken: 13 paaseieren gevonden met haar twee zusjes. Hoe konden ze die nou het best verdelen?
Het betekent wel dat je dus moet weten welke lesstof er nog NIET aan bod is geweest, want daar moet je een instapprobleem voor verzinnen.
Heb je nog tijd om dat even na te zoeken?

Citaat van Erik Vos uit een interessante serie artikelen op LinkedIn https://www.linkedin.com/groups/OPENINGSREPERTOIRE-DAT-NAAR-VERVOLG-WIJST-3141143.S.41046585
Director and educational designer at Worldschool and Bureau Educatief Ontwerpen schrijft hierover
'1. Instapproblemen.
De termen 'instap' of 'instapprobleem' worden bij rekenen/wiskunde onderwijs veel gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan het begin van 'met de groeten van de reus' .

Als de kinderen binnen komen blijkt het raam open te staan en is op het bord een enorme hand getekend. De kinderen moeten wel tot het besluit komen: er is een reus in de klas geweest! In de eerste versie van de leergang liet de reus zelfs een briefje in de klas achter, waarin hij zielig meedeelde met de kinderen in contact te willen komen, maar dat hij niet goed durfde. Hij was zo groot dat ze vast van hem zouden schrikken! Hoe groot, nou dat kon je aan z'n hand wel zien. Omdat bleek dat kinderen van dit realisme 's nachts niet meer konden slapen, werd het briefje later vervangen door een verhaal van de juf. Met hetzelfde bedoelde effect: De kinderen gaan op allerlei manieren proberen uit te vissen hoe groot Egbert de reus is. Egbert blijft verder heel wat inspireren tot het oplossen van allerlei verhoudingsproblemen. De overtrek van Egbert's hand en het bijhorende verhaal vormen dan voor kinderen het instapprobleem, dat aanleiding is voor de volgende 'kernproblemen'.'

Let op: dit probleem is een project uit het boek Met de groeten van de reus. Ik denk dus dat je dit niet kunt gebruiken. Het dient als voorbeeld.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16884
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast