Pedagogisering

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Pedagogisering

Berichtdoor Diderna op 30 apr 2013, 12:20

Ik ben met een onderzoek bezig voor mijn afstudeeropdracht en daarbij moet ik een aantal leerkrachten deze vraag stellen:

Welke kwaliteiten heb je als leerkracht om leerstof te pedagogiseren? Wat versta je hieronder en hoe doe je dit zelf?

Bedankt alvast!
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Pedagogisering

Berichtdoor Joke op 30 apr 2013, 21:09

Mij waren de termen pedagogiseren en pedagogisering onbekend. Ik ben dus even internet opgedoken.
Het begrip pedagogisering wordt in de wetenschappelijke literatuur op vier verschillende manieren omschreven.
-de toenemende invloed van het ‘pedagogische’ op het dagelijkse leven van kinderen
-de beperking van de individuele ontplooiing en ontgroeiing aan het eigen milieu door langdurig verblijf in een ziekenhuis of inrichting door de daar opgelegde regels
-het toenemende verblijf van kinderen in georganiseerde activiteiten en opvoedingssituaties (sportclubs, buitenschoolse opvang etc.)
-ouders kunnen ook op een andere manier een rol spelen in het pedagogiseren van het leven van kinderen (vrije tijd).

Pedagogisering slaat dus op de institutionalisering van het leven van kinderen, de professionalisering van volwassenen (in het leven van kinderen) en de groeiende bemoeienis van ouders met het leven van hun kinderen.
Pedagogisering heeft ook betrekking op bescherming van kinderen door volwassenen.

En dan lees ik jouw vraag: Welke kwaliteiten heb je als leerkracht om leerstof te pedagogiseren? Wat versta je hieronder en hoe doe je dit zelf?
Ik zie dat dan als de leerlingen te veel begeleiden, pamperen als het ware, aan de hand meenemen door de leerstof , waardoor er niet uitgehaald wordt wat erin zit.
De kwaliteiten van de leerkracht zijn dan zijn didactische, pedagogische en orthopedagogische vermogens. Zijn managementskwaliteit wordt belangrijker naarmate hij de leerlingen meer vrijheid geeft.
Maar het blijft een gok, want ik weet er eigenlijk niets vanaf.

Laten we hopen dat iemand anders er meer vanaf weet dan ik.
Laatst bijgewerkt door Joke op 01 mei 2013, 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pedagogisering

Berichtdoor Diderna op 30 apr 2013, 22:11

Bedankt voor je mooie reactie Joke! Hoop dat er nog een aantal komen. Ik neem dit al op! Dank
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Pedagogisering

Berichtdoor knufjuf op 05 jun 2013, 12:39

Deze vraag maakt mij nieuwsgierig naar welke kwaliteiten leerkrachten bezitten om schooltijd te 'ont'pedagogiseren en hoe zij dit toepassen in de praktijk.
knufjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 29 dec 2012, 00:28
Groep: 4
PABO jaar: 0


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron