door Joke op 30 apr 2013, 21:09
Mij waren de termen pedagogiseren en pedagogisering onbekend. Ik ben dus even internet opgedoken.
Het begrip pedagogisering wordt in de wetenschappelijke literatuur op vier verschillende manieren omschreven.
-de toenemende invloed van het ‘pedagogische’ op het dagelijkse leven van kinderen
-de beperking van de individuele ontplooiing en ontgroeiing aan het eigen milieu door langdurig verblijf in een ziekenhuis of inrichting door de daar opgelegde regels
-het toenemende verblijf van kinderen in georganiseerde activiteiten en opvoedingssituaties (sportclubs, buitenschoolse opvang etc.)
-ouders kunnen ook op een andere manier een rol spelen in het pedagogiseren van het leven van kinderen (vrije tijd).
Pedagogisering slaat dus op de institutionalisering van het leven van kinderen, de professionalisering van volwassenen (in het leven van kinderen) en de groeiende bemoeienis van ouders met het leven van hun kinderen.
Pedagogisering heeft ook betrekking op bescherming van kinderen door volwassenen.
En dan lees ik jouw vraag: Welke kwaliteiten heb je als leerkracht om leerstof te pedagogiseren? Wat versta je hieronder en hoe doe je dit zelf?
Ik zie dat dan als de leerlingen te veel begeleiden, pamperen als het ware, aan de hand meenemen door de leerstof , waardoor er niet uitgehaald wordt wat erin zit.
De kwaliteiten van de leerkracht zijn dan zijn didactische, pedagogische en orthopedagogische vermogens. Zijn managementskwaliteit wordt belangrijker naarmate hij de leerlingen meer vrijheid geeft.
Maar het blijft een gok, want ik weet er eigenlijk niets vanaf.
Laten we hopen dat iemand anders er meer vanaf weet dan ik.
Laatst bijgewerkt door
Joke op 01 mei 2013, 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt