Het is niet helemaal waar dat zodra de reken- en taaltoetsen gehaald zijn, er niet meer naar het taal en rekenen wordt omgekeken. Er zijn tegenwoordig in het derde jaar voortgangstoetsen. Dit zijn dezelfde toetsen als in het eerste jaar maar nu moet de norm omhoog. Voor rekenen gaat dit van score 102 naar score 140 en taal gaat in het derde jaar naar 85% goed.
Op sommige pabo's zijn er ook al toetsen voor geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Bij ons heette dit de BANG-toets. Je kon na het eerste jaar niet van de pabo gestuurd worden, maar goed als je dit niet haalt tijdens je studie zul je ook nooit het diploma krijgen. Wellicht beter om hier ook een toets met speciale normering van te maken.
Ik ben het er wel mee eens. Uiteraard gaat dit ook om de algemene kennis van de pabostudent. Ik was eens met een collega-stagiaire aan het kletsen in de pauze. Ik begon over iets in het nieuws. Ze zat mij aan te kijken of ze water zag branden...Ze zei: 'ik kijk geen nieuws hoor, vind dat zo deprimerend'
Alleen vind ik het ook beter voor de werkgelegenheid. Nu zijn er verschrikkelijk veel afgestudeerde leerkrachten die geen werk kunnen vinden. Als nu niet meer iedere pabostudent verder kan met de studie (om deze reden), wordt het kaf van het koren gescheiden. Een vriendin van mij zei laatst (ook voor de klas): 'ze zouden de pabo's tijdelijk moeten sluiten, dan kan de rest eerst werk vinden'. Persoonlijk vind ik het erg radicaal maar ik snap haar gedachte wel.