[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Twijfels... stoppen met opleiding?

Twijfels... stoppen met opleiding?

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Twijfels... stoppen met opleiding?

Berichtdoor Karienneke op 30 sep 2010, 15:32

Hallo allemaal!
Ik zit zo erg te twijfelen over of ik nog door wil gaan met de Pabo. Ik zit nu in het tweede jaar. Mijn eerste stage was erg leuk (groep6). Ik genoot er echt van als ik voor de klas stond. Deze stage heb ik ook met een ruim voldoende afgesloten. Helemaal top dus. Ik had erg veel zin in mijn volgende stage (bij de kleuters). Helaas verliep mijn tweede stage niet goed: ik vond de klas niet leuk en werd haast niet begeleid door mijn mentor. Ik werd er zo onzeker van, dat ik toen al een paar keer heb aangegeven om te stoppen. Ik werd steeds weer overgehaald om ermee door te gaan, dat ik me na 1 tegenslag niet moest laten kisten.. Dat vond ik eigenlijk ook wel en heb die stage toch afgemaakt. Nu is mijn derde stage begonnen. Een drukke klas en een chaotische mentor. Ik merk dat ik er niet meer van geniet als ik sta les te geven. Ik ga met tegenzin naar mijn stage en heb er gewoon geen zin meer in. Ik vind het zo erg balen!!! Ook heb ik gemerkt dat ik het leuker vind om in kleine groepjes te werken dan voor de hele klas les te staan geven. Ik weet het gewoon niet meer. Tips?
Karienneke
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 30 sep 2010, 15:08
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Twijfels... stoppen met opleiding?

Berichtdoor MeesterD op 30 sep 2010, 15:51

Uit persoonlijke ervaring: laat je niet op de kop zitten door een mislukte stage. Het kan fout gaat op stage, het kan niet klikken met je begeleider, het kan niet klikken met je klas, het kan niet klikken met de school zelf: een onvoldoende zegt niks over je kwaliteit als leerkracht!

Ik 'voel' twee problemen bij je: de omgang met de begeleiders en de omgang met de klas.

Betreffende de begeleider: daar zul je het mee moeten doen en er mee leren om te gaan. Er zijn ook begeleiders die gewoon niet geschikt zijn om te begeleiden, maar 9 van de 10 begeleiders zullen dit wel zijn. Je zult je alleen moeten 'aanpassen' (waarbij je jezelf niet moet verliezen) en je schikken naar de leerkracht. Ga niet teveel aan de begeleider hangen, maar zoek een manier om goed met hem/haar om te gaan. Je kan als het goed is ook omgaan met je buren, met je leerkrachten op de PABO, etc. Ook dat zijn allemaal volwassenen, net als je begeleider.

Betreffende de klas: orde houden is ook iets waar menig leerkracht moeite mee heeft. Vergeet niet dat je jaren op de PABO hebt om te leren en dat menig (beginnend) leerkracht ook moeite heeft met orde houden. Een klas kan ook natuurlijk druk zijn.

Een tip: blijf rustig en zoek de dingen op waar je van geniet. Zoek de schuld niet constant bij jezelf, maar 'leef wat meer mee met de klas'. Ik heb geen idee welke groep je hebt, maar we zijn pas een week of 6 op school bezig. Ik neem aan dat je niet in week 1 bent begonnen, dus hoeveel dagen heb je achter de rug op je huidige stage? 6 maximaal? En het schooljaar is net begonnen: de tijd om een klas te 'maken' qua sfeer.

Ik wist ook gedurende mijn stage een tijd niet of dit nou wel is wat ik wilde. Had leuke stages gehad waardoor ik 'wist' dat ik het wel leuk kon vinden. Ik ben gelukkig goed begeleid door mijn bovenschoolse coach en mijn begeleider, waardoor ik weer ben gaan genieten van het voor de klas staan. Nu kan ik niet zeggen of je moet stoppen of niet, dat is een keuze die je zelf moet maken.

De vragen die ik je nog wil stellen en waar je goed over moet nadenken is:
1. Waarom besloot je naar de PABO te gaan? Hoe zag je jezelf voor de klas staan?
2. Ben je bereid dit beeld bij de eerste vraag te realiseren in goede en slechte tijden?

Heb je trouwens al een gesprek gehad met een bovenschoolse coach over begeleiding? :)
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Twijfels... stoppen met opleiding?

Berichtdoor Juf Samantha op 30 sep 2010, 20:34

Hoi Karienneke!

Het is moeilijk om je echt advies te geven met betrekking tot je studie. Laat één stage niet de doorslaggevende factor zijn voor het al dan niet beëindigen van je studie. Probeer de positieve punten van je vorige stage op een rij te zetten, wat sprak je aan en wat maakte het tot een geslaagde periode?

Ik heb ook mijn tegenslagen gehad op de PABO en heb ook wel eens gedacht 'he bah die studie, waarom zou ik er nog mee door gaan?'. Voor mij was het echter duidelijk; ik wil leerkracht basisonderwijs worden! Daar heb ik nou eenmaal die opleiding voor nodig. Dat was mijn steun in de rug 'ik wil het, dus het zal gebeuren' en ik mijn studietraject was vanwege tegenslagen ook langer dan dat van menig ander student.

Als ik jou was zou ik de positieve en negatieve punten op een rij zetten. De belangrijkste vraag waar je een antwoord op kan geven is; waar zie jij jezelf over 10 jaar? Zie je jezelf voor de klas staan? Wil je IB-er worden? Misschien wil je wel met kinderen werken maar niet in het onderwijs?

Is het misschien een idee om van klas te wisselen, misschien dat een andere groep + begeleider je op een ander idee kunnen brengen?
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype:
Functie:

Re: Twijfels... stoppen met opleiding?

Berichtdoor Karienneke op 30 sep 2010, 22:03

Hartstikke bedankt voor jullie raad en tips! Ik heb er de hele dag over nagedacht, en ik zit niet meer in zo'n grote dip als dat ik zat. Ik heb morgen een gesprek met mijn slb'er. Ik dacht gister 'Ik stop ermee. Ben er helemaal klaar mee!'' Maar nu steeds te horen krijg dat het wel erg zonde zou zijn om te stoppen, en ik dat zelf ook wel inzie, begin ik weer te twijfelen.. Mij lijkt remedial teacher erg leuk. Hier heb je toch 4 jaar pabo voor nodig. Ook ben ik niet blij met de opleiding waar ik nu zit. Het gaat allemaal erg rommelig en je krijgt pas superlaat dingen te horen. Zou je kunnen overstappen op een andere hoge school om de pabo te gaan doen? Of moet ik dan weer van voor af aan beginnen? Ik zit nu in het tweede jaar. Ik hoor graag van jullie! Groetjes van Karienneke.
Karienneke
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 30 sep 2010, 15:08
Groep: 0
PABO jaar: 2


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron