Muziekles simulatietoets

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Muziekles simulatietoets

Berichtdoor JS_ op 12 jun 2010, 14:35

Hallo,

Voor de simulatietoets moet ik voor de vakken muziek, drama en beeldendevorming lessen ontwerpen en hiervan de inleiding/instructie uitvoeren op school.
Voor het vak muziek kwam ik op een leuk idee, in mijn stageklas groep 1/2 kwamen van de week mensen van het Kunstbedrijf Arnhem muzieklessen geven.
Hierbij deden zij de douchedruppel uit de methode Dansspetters, misschien bekend bij jullie?
Ik had er al wel over gelezen in het forum.

Nu moet mijn les bestaan uit een inleiding - kern - afsluiting.
Ik had oorspronkelijk als kern de douchedruppel. Ik heb hierover feedback gevraagd aan mijn vakdocent muziek, nu antwoordde ze mij dat deze les geschikt is als onderdeel van een muziekbeluisterles met als onderwerp tempo(klank) of dansmuziek(betekenis).
Ze gaf aan dat ik de kernactiviteit kan omringen met twee andere activiteiten met datzelfde onderwerp: een inleidende muzikale activiteit om het onderwerp te introduceren en een muzikale verwerkingsactiviteit om het onderwerp op een andere manier terug te laten komen.

Ik wil dus als kern de douchedruppel doen, maar kan iemand mij AUB helpen met de inleidende - en afsluitende activiteit met hetzelfde onderwerp!?
Ik heb niet zo heel veel tijd meer en wie weet heeft een van jullie leuke ideeƫn!!

Alvast heel erg bedankt! Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen..
JS_
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 06 jan 2009, 15:29
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
PABO jaar: 3
Functie: Student

Re: Muziekles simulatietoets

Berichtdoor Joke op 03 okt 2010, 14:07

Ik ken het woord simulatietoets niet, maar dit komt bij me op door http://www.kleuters.mysites.nl/mypages/kleuters/136642.html:
Als inleidende activiteit zou je een liedje over een douche kunnen aanbieden.

Lekker douchen met z'n allen
Lekker douchen met z'n allen, spetter de spat.
Lekker douchen met z'n allen, want dan word je lekker nat.
Van je haren tot je tenen,
ook je armen en je benen.
Lekker douchen met z'n allen, spetter de spat.

Glibber, glibber..... oeps! De zeep is glad.
Glibber, glibber.... oeps! Lekker nat!

We beginnen maar meteen,
met de zeep er overheen,
we beginnen maar meteen met de .......[lichaamsdeel]
Uit: Piramide

Als [url]afsluitende activiteit[/url]: Maak een emmertje met gaatjes in de bodem en hang hem op z'n kop aan een draad, slang of buis, als douchekop of gebruik een douchekop. ('s Zomers kun je dit vullen met water, anders doe je net alsof.) Leg lege flessen van badschuim en shampoo bij de douche. Zorg voor washandjes, handdoeken, zeep en alle andere benodigdheden. (Later kan er nog verder mee gespeeld worden, in de huishoek bv.)
Zo kunnen de kinderen zichzelf 'douchen'. Net als bij drie maal drie is negen mogen er om de beurt (of samen) kinderen onder de douche, zich zogenaamd wassen en een liedje zingen.
Je kunt ook een pop in een poppenbadje neerzetten, zodat de kinderen de pop in bad kunnen doen, aan- en uit kunnen kleden enz. Het kindje gaat slapen: slaapliedjes zingen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16768
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten