[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - didactische werkvormen

didactische werkvormen

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

didactische werkvormen

Berichtdoor jufelisah op 13 mei 2009, 20:30

hoi

Voor mijn studie moet ik op mijn stage verschillende werkvormen toepassen, daarvoor moesten ik eerst het boek het didactische werkvormenboek lezen. in dit boek staan 5 catogorien van didactische werkvormen,
instructievormen
interactievormen
opdrachtsvormen
samenwerkingsvormen
spelvormen

wie kan mij helpen met lesidee met deze didachtische werkvormen, vooral de werkvorm interactie vind ik erg lastig. in het boek hebben ze het heel veel over soorten discusies. wat voor discusies kan ik voeren met kinderen uit groep 3/4. wat voor stellingen kan ik behandelen?

gr elisah
jufelisah
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 13 mei 2009, 20:22
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: didactische werkvormen

Berichtdoor Joke op 13 mei 2009, 20:55

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt:
Zoals dit deel:
Na de inleiding, een verhaaltje over Zwiepje de Eekhoorn, vertelt onderwijsassistent Gerda dat
een groepje een eekhoorn gaat maken. Ze laat alle onderdelen zien, en vraagt wat het wordt.
‘Waar zou dit voor zijn?’ Gerda legt direct uit hoe het plakwerk gaat. ‘En dit papier, er staat iets
op getekend, wat is dat?’ De kinderen kijken en vertellen wat ze denken. Gerda legt uit hoe de
oortjes moeten. Zo legt ze onderdeel voor onderdeel uit hoe het moet, terwijl ze dit afwisselt
met vragen stellen. Elk onderdeel dat besproken is, legt ze duidelijk zichtbaar op tafel, op de
goede volgorde. Het doel, motorische ontwikkeling, bereikt ze door een opbouw in de moeilijkheid
van het knipwerk. De ogen en de snor vereisen het fi jnste werk. Die komen dus het laatste
aan de beurt. ‘Konrad, wil jij nog eens vertellen hoe het moet? Let goed op, hoor, of hij het goed
vertelt.’

In dit voorbeeld zie je dat je in je instructiefase verschillende didactische werkvormen
gebruikt. Je ziet tegelijk de samenhang tussen de instructievorm en de keuze van leermiddelen:
• vragen stellen: didactische werkvorm is interactie verzorgen.
• laten zien: didactische werkvorm is instructievorm, namelijk demonstreren; het onderdeel
dat je laat zien is het leermiddel.
• uitleggen hoe ze het doen: didactische werkvorm is instructievorm, namelijk doceren.
Dit patroon herhaalt zich bij elk onderdeel. Intussen liggen de besproken onderdelen
zichtbaar op tafel. Zij vormen samen de leermiddelen. Ook dit is een belangrijk aspect.
Terwijl de kinderen kijken, luisteren en meepraten, zien ze wat er al behandeld is.
• een kind herhaalt de instructie: didactische werkvorm is interactie verzorgen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: didactische werkvormen

Berichtdoor jufelisah op 17 mei 2009, 15:09

zijn er nog meer mensen die mij kunnen helpen?????
jufelisah
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 13 mei 2009, 20:22
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: didactische werkvormen

Berichtdoor Kraplapje* op 29 jun 2009, 11:25

Ik heb eens een aantal lessen moeten geven met verschillende didactische werkvormen.
Daarbij moesten een kringgesprek, samenwerkingsopdracht, meningsgsprek en een leergesprek.

Ik maakte gekleurde doosjes met daarin elke keer een opdracht.
En ik liet die doosjes voorlezen voor leerlingen elke keer.

Bij mijn kringgesprek had ik het over 'kennismaken'. Ik gaf deze les in het begin van het schooljaar.
Kinderen laten praten aan de hand van vragen die jij bedacht hebt over kennismaken. Het gesprek gaat vanzelf, als je doorvraagt en open vragen stelt, komen de kinderen vanzelf.

Ik gaf ook een kringles, aan de hand van complimentenkaartjes.
Ik had 25 kaartjes beschreven met alleen maar positieve complimenten. Deze had ik in een circkel op de grond gelegd met de beschreven tekst naar beneden, zodat de kinderen het niet konden zien.
Eerst liet ik hen het doosje openen en voorlezen, zodat ze wisten wat we gingen doen.
Ik startte door een kaartje te pakken, hardop voor te lezen en deze aan een geschikte leerling te geven.
Daarbij herhaalde ik duidelijk het compliment tegen mijn gekozen leerling. Vervolgens was mijn gekozen leerling aan de beurt en deed het zelfde.
Bij het maken van de kaartjes had ik specifiek complimenten beschreven die zouden passen bij mijn leerlingen.

Een andere les die ik gaf was mijn persoonlijke boekbespreking. Ik las een stukje voor uit een boek en mijn leerlingen moesten aan de hand van dat stukje een oplossing zoeken.
Na mijn gelezen stukje stelde ik een vraag daarover en zij moesten zelf beschrijven wat er moest gebeuren. Je kan dat met verschillende boeken doen. Ook hierbij gebruikte ik een gekleurd doosje met de opdracht op papier.

Een andere les is wat intensiever en kan jezelf ook aan deelnemen. Het is wel weer een complimenten les, maar wel heel leuk en persoonlijk. Ik maakte van ronde vellen hangende kaarten. Deze werden vast gemaakt met een touwtje, die de kinderen op hun rug moeten hangen. In het midden schrijven zij groot hun naam en lopen vervolgens door de klas.
Zij moeten bij alle leerlingen uit de klas een positief compliment op de rug schrijven. Een compliment wat iets zegt over de btetreffende klasgenoot. Pas aan het einde mag er gekeken worden wat er allemaal geschreven is.
Je kan een rondje door de klas gaan wat nou het leukste/liefste compliment is wat ze gekregen hebben.
Stel hierbij wel goede regels en afspraken op met de kinderen.

Samenwerkingsopdracht had ik zelf gemaakt. Het logo van de school in de meest gekke puzzelstukken geknipt en zij moesten die in een groepje weer aan elkaar make. Ik had groepjes gemaakt die via het sociogram waren.
Dus expres kinderen bij elkaar, die nooit samenwerken. Zij moesten dus nu in overleg en taken verdelen wie er zou puzzelen en wie er zou lijmen. De puzzel moesten zij vervolgens heel opplakken op een vel en inkleuren.
Het groepje wat als eerste klaar was had gewonnen. De puzzels hing ik op in het lokaal.
Leerkracht: is de kracht in 't leren,,
Avatar gebruiker
Kraplapje*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 119
Geregistreerd op: 18 maart 2009, 14:27
Woonplaats: Amersfoort
PABO jaar: 1
Functie:


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron